bonbon dnevna doza optimizma

Tu si —
Početna
Blog
Fun novosti
Gaming umjetnost
‹ Fun novosti

Gaming umjetnost 03.01.

Mogu li video-igre biti umjetnost? Milijuni gamera tvrde jedno, a umjetnički kritičari drugo. Bientôt l'été, nova igra belgijskog studija 'Tale of Tales' novi je pokušaj prezentacije virtualnog svijeta u formi umjetničkog djela

Poznati je filmski kritičar Roger Ebert jednom prilikom izjavio kako video-igre ne mogu biti umjetnost, jer ne istražuju značenje ljudskosti. Osim toga, svaka igra ima pravila i u njoj se može pobijediti, a umjetnost nema nikakva pravila. Ebert kao primjer navodi Romea i Juliju te postavlja pitanje - što kad bi Shakespearovo remek-djelo bilo igra, a ne drama; što kad bi umjesto neumitne tragedije na kraju, gamer mogao 'odigrati' radnju tako da sve završi 'happy endom'? Takva sloboda izbora, kakvu imaju gameri, uništava umjetnički izričaj i guši poruku koju je umjetnik htio poslati putem svog djela, tvrdi Ebert.

Naravno, ne slažu se svi s ovom teorijom. Najveći problem 'stare garde' kritičara i umjetnika pasivan je doživljaj umjetnosti. Umjetnost se doživljava vidom, sluhom i emocijama, ali se u umjetničko djelo ne dira. Mona Lisa će zauvijek biti Mona Lisa, Deveta simfonija uvijek će zvučati isto, a Humphrey Bogart i Ingrid Bergman vječno će se opraštati jedno od drugog na kraju Casablance. Video-igre naprosto su nezamislive u takvom obliku. Sam smisao igranja je učestvovanje, napredovanje, doživljaj kojeg treba iskusiti, bilo solo ili u društvu online i, naravno, 'prelazak' igre tj. dolazak do zadanog cilja.

Ovakva ograničenja stvaraju, skoro pa, nepremostive probleme developerima koje se trude napraviti nešto više od 'obične' igre. No, mnogi od njih se ne predaju te iznova nastoje dokazati kako su video-igre više od banalne razbibrige. Među takve art-gaming pionire spadaju i cure i dečki iz 'Tale of Tales', belgijskog studija koji video-igrama pristupa drugačije. Njihov The Path, kratka je horor igra u kojoj autori, inspirirani pričom o Crvenkapici, istražuju istu priču iz šest različitih perspektiva, dok je Fatale 3D igra bazirana na priči o Salomi i njenoj borbi s unutrašnjim demonima nakon smaknuća Ivana Krstitelja.

Bientôt l'été, nova 'Tale of Tales' igra najodvažniji je pokušaj spajanja gaminga i umjetnosti do sada. Bientôt l'été nema 'Game Over' ekran na kraju igre, nema bodova, života i sveg onog na što smo navikli kod mainstream proizvoda. Igra se svodi na hodanje po beskrajnoj plaži, skupljanje riječi i ispijanje vina. Bientôt l'été u osnovi je igra o ljudskim vezama. Hodajući plažom naići ćeš na rečenice i fraze inspirirane djelima francuske spisateljice Marguerite Duras. Riječi koje pronađeš možeš iskoristiti za vrijeme razgovora s drugim igračima ili, u nedostatku istih, s virtualnim sugovornikom. Razgovor se odvija u cafeu, u formi neobične vrste šaha, a što više fraza pronađeš,  konverzacije postaju sve složenije i smislenije. Postoji i opcija ispijanja vina ili povlačenja dima iz cigarete za vrijeme virtualne razbibrige.

Razgovori često izgledaju kao dva nepovezana monologa, a tu i tamo monolozi prerastu u dijalog - rijetke trenutke lucidnosti koji otkrivaju namjeru autora igre. Kad ti ponestane riječi ponovno možeš prošetati plažom, uživati u društvu galebova i svojih misli te pronaći nove fraze, nove komadiće slagalice za neki slijedeći razgovor.

Igra ili interaktivna 3D umjetnost? Bientôt l'été košta 10 dolara, radi na PC i Mac računalima, a uvjereni samo kako će mnogi odmahnuti rukom i ovu igru proglasiti idiotarijom dok će samo rijetki pokušati shvatiti što je to 'pjesnik' točno htio reći. Jednima će Bientôt l'été biti pretenciozna glupost, a drugima prava umjetnost. I jedni i drugi bit će u pravu.

Posljednja izmjena: 03.01.2013.
Možda će te zanimati i: